Feito nas Coxas

The concept of Performance and Performativity explained through relations between body and space
Roberta Lima

Feito nas Coxas is a description of how my migratory path – from Brazil to Europe, from architecture into arts, from praxis into theory, from pop and sub-culture into historical references – has strongly influenced me in developing a dynamic and interdisciplinary method of work. After engaging in a series of performances in which the main subject was the body, I started to look into the performative and its many elements as means to investigate the relationship between body and space. For that, I elaborated on the idea of performance as relational: people (performer, piercer, camera crew, audience, etc.), objects (needles, ribbons, trapeze, suspension structures, cameras, etc.) and the way they were positioned in a room and in relation to one another is what configures the space. In this text, I also point out the rel- evance of the media as co-performer and as tool for investigating the political and social contexts in which artworks were and are performed. Following that, I focus on two works Into Pieces (2008) and Please Help Yourself (2008) to demonstrate the concepts of performance and performativity not only in theory, but also through practical examples in Brazilian arts, architecture, history, everyday life, and col- loquial language. In conclusion, I aim to take a step further into questioning the classical ways of performance production and representation.

Feito nas coxas
El concepto de Performance y Performatividad explicado a través de las re- laciones entre el cuerpo y el espacio

Feito nas Coxas es una descripción de cómo mi trayectoria migratoria – de Brasil a Europa, de la arquitectura a las artes, de la praxis a la teoría, del pop y la subcultura a la referencia histórica – ha ejercido una fuerte influencia sobre mí, la cual se evidencia en el desarrollo de un método dinámico e interdisciplinario de trabajo. Después de participar en una serie de performances en las que el tema principal era el cuerpo, empecé a centrar mi atención en lo performativo y sus muchos elementos como vehículos para investigar la relación entre el cuerpo y el espacio. Debido a esto elaboré la idea de performance como relacional: la gente (el performer, el piercer, el equipo de filmación, el público, etc), los objetos (las agujas, las cintas, el trapecio, las estructuras de suspensión, los cámaras, etc .) y la forma en que se colocaron en una habitación relacionándose unos con los otros, es lo que configura el espacio. En este texto, también destaco la relevancia de los medios en su rol de co-performers y como herramientas para la investigación de los contextos políticos y sociales en los que obras artísticas fueron y son producidas. De acuerdo a esto, me centro en dos trabajos: Into Pieces (2008) y Please Help Yourself (2008) para demostrar los conceptos de perfomance y performati- vidad, no solo a nivel teórico, sino también a través de ejemplos prácticos en las artes brasileñas, arquitectura, historia, vida cotidiana y lenguaje coloquial. En conclusión, mi objetivo es ir un paso más allá y cuestionar las formas clásicas de performance, producción y representación.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Aktuelle Infos zur Steigerung der Handlungsfähigkeit